Zapachy, smaki, dźwięki pozwalają nam poznawać otaczający nas świat. Dzięki bodźcom, które do nas docierają jesteśmy w stanie prawidłowo funkcjonować. Co dzieje się, gdy integracja sensoryczna dziecka jest zaburzona?
Dziwny świat
Integracja sensoryczna pomaga uporządkować zjawiska, które towarzyszą nam w życiu codziennym. Dzieci, które mają zaburzoną integrację nie odbierają bodźców, które do nich docierają lub odbierają je bardzo intensywnie. Co to znaczy dla dziecka?
Dziecko, które nie lubi ubrań, ciągle dąży do tego, by się rozebrać, chodzić boso, jest aktywne, ale jednocześnie niezgrabne może wykazywać zaburzenia integracji sensorycznej.
Objawów jest bardzo dużo. Dzieci mogą być bardzo wrażliwe na bodźce dźwiękowe. Pocieranie, zatykanie uszu, czy strach przed myciem. Jednocześnie dziecko może dążyć do wywoływania głośnych dźwięków poprzez rzucanie przedmiotami czy walenie w nie.
Zaburzenia smakowe powoduje wybiórcze jedzenie pokarmów. Lizanie przedmiotów, władanie ich do ust, próbowanie wszystkiego mimo starszego wieku również jest oznaką zaburzeń smakowych.
Terapia sensoryczna
Rozwój integracji sensorycznej można wspomagać stosując ćwiczenia, które pomaga dziecku odczuwać świat. Zabawa rączkami w ryży, kaszach, czy ugniatanie mas plastycznych pomaga rozwijać motorykę małą.
Malowanie farbami palcami, czy malowanie własnego ciała również dla dziecka jest ciekawym doznaniem.
Zajęcia sensoryczne polegają bardzo często na bujaniu się w hamaku, zabawach w wannie, do których używane są gąbki różnego rodzaju, czy zapoznawanie dziecka z różnymi materiałami.